Menu

Z OF E-PATROON

Er zijn regeltjes waar de meeste ontwerpers zich aan houden om optimaal aandacht te hebben voor hun communicatie. Bij een advertentie gaan we ervan uit dat onze ogen een Z-patroon volgen. We beginnen bovenaan links en eindigen onderaan rechts waar dan ook meestal het logo of de merknaam geplaatst worden. Maar is dit ook zo als we online dingen bekijken? Nee. Daar volgen we een ander patroon. Op basis van eye-tracking onderzoek weten we dat we eerder een E-patroon volgen als we bvb een digitale newsletter bekijken. Maar niet enkel de vorm bepaalt wat we bekijken. Ook de juiste mix van beeld en tekst is van belang. De beelden trekken onze aandacht verder naar het volgend stukje tekst. Maar opgepast: want hier speelt dan ook weer het soort beeld een rol. 

10% MEER KIJKEN NAAR FOTO'S

Bekijk het eye-tracking onderzoek waaruit duidelijk blijkt dat de gezichten van mensen langer bekeken worden dan hun schriftelijke biografie. Het is één lange pagina waar je alle personeelsleden te zien krijgt. Meestal vermijden we ellenlange pagina's omdat de aandacht verslapt naarmate er verder gescrold moet worden. In dit voorbeeld spendeerde de gebruiker 10% meer tijd aan het bekijken van de foto’s dan aan het lezen van de biografieën, ook al nemen de bio’s 316% meer plaats in. Belangrijk is dat het hier om echte mensen gaat die ook echt in het bedrijf werken. Mensen hebben snel door als het om stock-beelden gaat en dan haken ze af.

Uit de “eye-tracking” studies blijkt heel duidelijk dat er een gigantische kloof bestaat in hoe gebruikers beelden op een website bekijken: 

• Sommige soorten beelden worden compleet genegeerd. Da’s vooral het geval voor grote “feel good” beelden die puur decoratief zijn. 

• Andere beelden worden dan weer als belangrijk beschouwd en aandachtig bekeken: foto’s van producten en echte mensen (in tegenstelling tot stockbeelden van modellen) vallen vaak binnen deze categorie. 

• In e-commerce helpen productfoto’s de gebruiker om producten beter te begrijpen en een onderscheid te maken tussen gelijkaardige items. 

• Op persoonlijke websites willen gebruikers de mens achter de site zien; zo is een foto van de auteur bijvoorbeeld belangrijk op een blog of van de salespersoon in een webshop.

MENSELIJK

Wat vaak vergeten wordt bij de creatie van communicatietools en zeker ook bij  het bouwen van een website, is dat mensen zaken doen met mensen en niet met bedrijven en al zeker niet met machines. Fotografie helpt om het menselijke aspect te benadrukken. Je kan aantonen wie de mensen zijn achter het bedrijf, de producten en de diensten. Het maakt de website veel persoonlijker waardoor het vertrouwen stijgt. En meer vertrouwen leidt tot meer verkoop. Authentieke foto’s van de onderneming en medewerkers zijn een must.  Is je team belangrijk? Toon je medewerkers dan! Bij onze klant Flow is het team en de diversiteit van het team een wezenlijk onderdeel van de waarden. Je kan het team dan ook terugvinden mét een foto van elk. Een foto bij de contactgegevens zorgt voor een snellere contactopname i.p.v. een anoniem nummer of info adres.

PRODUCTFOTOGRAFIE 

Aangezien producten op een website niet vastgenomen kunnen worden, is het belangrijk foto’s te voorzien van hoge kwaliteit. Voorzie zeker ook de mogelijkheid om in te zoomen. Zo kunnen websitebezoekers de details bekijken, zoals bijvoorbeeld de textuur van een stof of een detail van een print. Vergeet daarnaast zeker niet dat productomschrijvingen naast de foto minstens even belangrijk of zelf soms belangrijker zijn dan de productfoto alleen. Combineer productfoto’s met referentiefoto’s. Bij onze klant Wild Spirit kan je bij elk product zowel een pack-shot zien, een referentiefoto van het product toegepast in een interieur en een detailfoto.

CONTACT

bel ons 0497 55 15 09 of 051 80 77 90

mail ons tina@proudmary.be

Of kom langs

Je kan Proud Mary vinden in de Sint Petrus en Paulusstraat 61. Sla je afrit 7 Haven af, dan neem je de Mandellaan, rij je de spoorweg over richting Rumbeke en kom je erop uit. Heb je afrit 6 genomen, Roeselare-Rumbeke dan rij je via de N36, de Oekensestraat in, langs de markt van Rumbeke de Sint Petrus en Paulusstraat in. Wij zitten op de hoek.

Sint Petrus en Paulusstraat 61
8800 Roeselare

Facturatiegegevens

bvba Admiraal - Proud Mary - Sint Petrus en Paulusstraat 61 - 8800 Roeselare
BE 0838.936.766 - IBAN BE 89 00 16 5020 1685 - BIC GEBA BE BB

Sluiten