Menu

Ook al is “content marketingstrategie” een populaire term geworden de laatste jaren, veel ondernemers weten niet precies wat het inhoudt. Je zal ongetwijfeld veel definities vinden maar dit is de omschrijving die ik hanteer:

"Een strategie bepalen om dankzij de juiste inhoud bij de juiste doelgroepen via het juiste communicatiekanaal op het juiste moment en in de juiste vorm het vooropgestelde doel te bereiken rekening houdende met je beschikbare middelen."

Zo goed als elk woord is in deze omschrijving belangrijk voor me. Ze vormen dan ook elk een stap bij het opstellen van de strategie. Met “strategie” duiden we op een vooropgezet plan om een vooropgesteld doel te bereiken. Een strategie is tijdelijk en veranderlijk. Niet alleen afhankelijk van de omstandigheden in de markt maar ook omdat je een strategie along the way dikwijls optimaliseert. Je speelt in op de verkregen resultaten, de gebeurtenissen (bv. nieuwe wetgeving, een nieuwe concurrent…) of de beschikbare middelen.

INHOUD OF CONTENT
We gebruiken meer het woord “content” dan het woord inhoud als het om online informatie gaat. Maar we bedoelen hetzelfde. Informatie in de breedste zin, in alle mogelijke vormen tekst, beeld, video… (contenttype), direct of indirect. Die content kan verschillende doelen hebben: informeren, entertainen, inspireren, instrueren… (content doel).

DOELGROEP
Ken jij je klanten nog? Weet je welke potentiële klanten je nog kan aanboren? Door mijn jarenlange ervaring weet ik dat hier dikwijls het schoentje knelt. We denken onvoldoende na over onze doelgroep. Via persona maken we de doelgroep concreter en begrijpen we beter wat die wil weten.

COMMUNICATIEKANAAL
Als je de persona opstelt, kom je automatisch ook in aanraking met de communicatiekanalen waarmee je je doelgroep wil bereiken. Zit je doelgroep op Facebook of moet je eerder inzetten op workshops? Dat is cruciaal. Want een goede boodschap, gericht aan de juiste persoon maar op een fout kanaal gecommuniceerd…is verloren geld.

MOMENT
Met moment bedoel ik niet enkel tijdstip. De juiste boodschap op het juiste moment wil vooral zeggen: is je klant al rijp voor de info die je wil meedelen? Want meteen een verkoop willen sluiten van 3,500 euro bij een eerste contact is not done… Je vraagt je date ook niet bij een eerste afspraak om te trouwen. Het is belangrijk te weten in welke relatiefase je zit. Is je klant nog aan het ontdekken? Of maakt hij al een keuze? Als je een zicht hebt op de customer journey van je klant, kan je hierop inspelen.

VORM
Je kan je informatie in verschillende vormen aanbieden aan je klant. Via een workshop, via een artikel, een infographic, een meme, een podcast. Pas uiteraard de vorm aan in functie van je doelgroep.

DOEL
Vooraleer te starten met het opstellen van je strategie moet je noteren wat je vooropgesteld doel is: is het een organisatiedoel of is het een projectdoel, een merkgerelateerd- of productdoel?

MIDDELEN
En tot slot de middelen. Wat krijg je om je content marketingstrategie op poten te zetten? Dan heb ik het over zowel budget als over menselijk kapitaal. Krijg je mensen beschikbaar om je strategie te implementeren? En krijgen zij de tijd om te meten wat de resultaten zijn en bij te sturen indien nodig? Want zonder middelen, geen strategie.

CONTACT

bel ons 0497 55 15 09 of 051 80 77 90

mail ons tina@proudmary.be

Of kom langs

Je kan Proud Mary vinden in de Sint Petrus en Paulusstraat 61. Sla je afrit 7 Haven af, dan neem je de Mandellaan, rij je de spoorweg over richting Rumbeke en kom je erop uit. Heb je afrit 6 genomen, Roeselare-Rumbeke dan rij je via de N36, de Oekensestraat in, langs de markt van Rumbeke de Sint Petrus en Paulusstraat in. Wij zitten op de hoek.

Sint Petrus en Paulusstraat 61
8800 Roeselare

Facturatiegegevens

bvba Admiraal - Proud Mary - Sint Petrus en Paulusstraat 61 - 8800 Roeselare
BE 0838.936.766 - IBAN BE 89 00 16 5020 1685 - BIC GEBA BE BB

Sluiten