Menu

De Toekomst van het shoppen

Ik werd door Progres uitgenodigd om mee te gaan op tweedaagse inspiratietour in Antwerpen. Eerst een dagje inspiratie opdoen in Retailhub en in Antwerpen City, en op dag twee Creative Ville

Technologie thuis

De eerste dag maakten we kennis met Retailhub: het grootste kennis- en inspiratiecentrum voor retail in de Benelux en dé place to be om inzicht te krijgen in ‘the Future of Shopping’! De customer jouney van de klant start thuis en daar vertrekt ook onze tour. De technologie zal ons ook thuis steeds meer ondersteunen. Vandaag zoeken we nog makkelijk met de smartphone, tablet of andere computer, maar stilaan neemt Alexa, de virtuele assistent, dat over. De keerzijde van de medaille is wel dat je geprefereerde merken voorgeschoteld krijgt van Amazon. Hoe kan je als kleine speler in de toekomst toch gevonden worden als Alexa je zoekopdrachten uitvoerd en zelf een keuze maakt? Something to think about. 

Ook "Internet of Things" is geen abstract begrip meer. We kregen een demonstratie van de slimme koelkast. Niet alleen detecteert die welke producten ontbreken, maar via de barcodes word je er ook attent op gemaakt welk product de versheidsdatum binnenkort zal overschrijden. Op die manier kan technologie ons helpen om voedselverspilling te voorkomen én tegen te gaan.

Personalisatie troef

De meeste technologie die we te zien kregen is er vooral op gericht om gepersonaliseerde info mee te geven. Op basis van je persoonlijke data een extra service aanbieden, of een aanbod op jouw maat samenstellen. We maakten kennis met spiegels die ons passende kledij voorschotelden. Zal de Augmented Reality het overnemen van de mens in de nabije toekomst? Het bleek in ieder geval snel dat deze technologie zonder verkoper weinig meerwaarde bood. Enkel met een verkoper is het een interessante tool om meer te verkopen. Net zoals in andere sectoren zal de verkoper in de retail zich moeten bijscholen in deze veranderende wereld. Maar dat technologie hand in hand kan gaan met het menselijke, dat werd hier wel duidelijk!

Concepten met een duidelijke positionering

In de namiddag proefden we met een innovatiecoach in de bruisende winkelstad Antwerpen van de allernieuwste trends en de meest spraakmakende innovaties in het retaillandschap. Rode draad tijdens deze rondleiding was niet de technologie, maar het diepmenselijke verhaal achter elk concept. Het authentieke verhaal maakt het verschil

Dat was zo bij Scoopstore waar jonge merken “schapruimte” huren en je bij elke ontwerper zijn eigen verhaal kon lezen. Het belang van een goede positionering werd hier nog eens bevestigd.

Ook bij Nada, waar alles draait rond ecodesign en indoor groen, en bij Moose in the City, dat een aanbod heeft van kledij over meubelen tot outdoor, maar enkel van scandinavische merken, bleek duidelijk dat hun heldere positionering de sleutel was tot hun succes.

VERDIENT JOUW MERK OOK EEN DUIDELIJKE POSITIONERING?

Contacteer ons voor een inspirerende babbel en ontdek hoe de Proud Mary aanpak ook voor jou kan werken.  

CONTACT

bel ons 0497 55 15 09 of 051 80 77 90

mail ons tina@proudmary.be

Of kom langs

Je kan Proud Mary vinden in de Sint Petrus en Paulusstraat 61. Sla je afrit 7 Haven af, dan neem je de Mandellaan, rij je de spoorweg over richting Rumbeke en kom je erop uit. Heb je afrit 6 genomen, Roeselare-Rumbeke dan rij je via de N36, de Oekensestraat in, langs de markt van Rumbeke de Sint Petrus en Paulusstraat in. Wij zitten op de hoek.

Sint Petrus en Paulusstraat 61
8800 Roeselare

Facturatiegegevens

bvba Admiraal - Proud Mary - Sint Petrus en Paulusstraat 61 - 8800 Roeselare
BE 0838.936.766 - IBAN BE 89 00 16 5020 1685 - BIC GEBA BE BB

Sluiten