Menu

De interne waarden bepalen van je bedrijf? Proud Mary klaart de klus met haar interne-waarden-oefening. Euhm, een interne-waarden-oefening? Juist. Maar wat is dat precies en vooral wat kan je ermee bereiken?

Deze oefening legt de eigenheid van je bedrijf bloot. We gaan op zoek naar die interne waarden die je bedrijf onderscheiden van je concurrenten. We gebruiken ze om je bedrijf op een unieke manier te positioneren in de markt. Zo weten nieuwe medewerkers en potentiële klanten waarom ze voor jou moeten kiezen. Kies niet voor clichéwaarden. Mensen prikken daar zo doorheen. Bovendien komen er met wat extra moeite zeker originele interne waarden naar boven. Deze vertolken pas echt waar je bedrijf voor staat. Denk bijvoorbeeld aan in regie, samen, warm, ruime blik en betekenisvol. Deze vijf kernwaarden zijn het resultaat van onze interne-waarden-oefening voor Gasthuis. Geen dertien in een dozijn waardenpakket, maar een duidelijke en bedrijfseigen keuze die herkenbaar is voor zowel de medewerkers als de buitenwereld. Ze vormen een prima uitgangspunt voor interne en externe communicatie.

De oefening heeft als eindresultaat een brand-fundamental-rapport dat de interne waarden van je bedrijf beschrijft. Het schept een inhoudelijk kader voor de rest van alle communicatie. Het rapport vormt bovendien de basis van waaruit alle creatieve communicatietools ontwikkeld worden. Proud Mary heeft al voor tal van bedrijven een interne-waarden-oefening uitgevoerd: Gasthuis, Zoutman... Elk heeft aan de hand van de Proud Mary interne-waarden-oefening zijn of haar unieke verhaal gecreëerd.

Het interessante van de oefening zit in het feit dat iedereen van elkaar hoort hoe hij/zij het bedrijf/merk percipieert.

METHODE
We starten met een kwantitatieve analyse van de interne waarden van de concurrentie. We geven een overzicht van de concurrenten en hun interne waarden. Zo is het meteen duidelijk welke kernwaarden niet gewenst zijn wegens niet onderscheidend genoeg. Je kan maar beter wegblijven van de platgetreden paden en kiezen voor originaliteit. Zo zet je jezelf eerlijk en opvallend in de markt. Na deze kleine analyse bij wijze van inleiding gaan we in teamverband aan de slag.

GROEPSGEBEUREN
Je leest het goed: dit is een teamoefening. Interne waarden moeten gedragen worden door iedereen in de organisatie. Dan zijn ze het meest effectief. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij deze oefening. Kies deelnemers uit alle afdelingen en uit verschillende hiërarchische structuren. Samen met je medewerkers heb je alles in huis om de kernwaarden te bepalen. 

SPREKENDE BEELDEN
In verschillende groepjes maken de deelnemers een keuze uit meer dan 250 beelden. Iedereen kiest individueel vijf of zes beelden die volgens hem of haar het bedrijf weergeven. In deze interactieve workshop komt iedereen gelijk aan bod.

Er bestaan geen foute associaties, want we vragen een persoonlijke visie. Het interessante van de oefening zit in het feit dat iedereen van elkaar hoort hoe hij/zij het bedrijf/merk percipieert. Doel van de oefening is ook om de neuzen van het hele team in dezelfde richting te krijgen. Daarom is het derde luik uitermate belangrijk: na de individuele keuze en het becommentariëren van de beelden, moeten de teamleden onder elkaar uitmaken welke beelden ze niet weerhouden. Op die manier houden we enkel die beelden over waarover een consensus bestaat. 

BEELDENDE WOORDEN
Sommige mensen hebben van nature een meer visuele beleving. Anderen zijn handiger met woorden. Daarom voeren we na de oefening met de beelden, dezelfde oefening opnieuw uit met woorden. We weerhouden vijf of zes woorden die we kiezen uit een aangeboden selectie van een paar honderd voorstellen. Die combineren we met de geselecteerde beelden uit de eerste oefening. Dit vormt de basis voor onze kernwoorden die we uitschrijven in een interne-waarden-tekst. Beknopt en to-the-point gaat deze tekst dieper in op de inhoud van elke kernwaarde. Nu zijn de kernwaarden klaar om gevalideerd te worden door het hele team. De eerste stap in het omtoveren van je medewerkers tot ambassadeurs van je bedrijf.

CONTACT

bel ons 0497 55 15 09 of 051 80 77 90

mail ons tina@proudmary.be

Of kom langs

Je kan Proud Mary vinden in de Sint Petrus en Paulusstraat 61. Sla je afrit 7 Haven af, dan neem je de Mandellaan, rij je de spoorweg over richting Rumbeke en kom je erop uit. Heb je afrit 6 genomen, Roeselare-Rumbeke dan rij je via de N36, de Oekensestraat in, langs de markt van Rumbeke de Sint Petrus en Paulusstraat in. Wij zitten op de hoek.

Sint Petrus en Paulusstraat 61
8800 Roeselare

Facturatiegegevens

bvba Admiraal - Proud Mary - Sint Petrus en Paulusstraat 61 - 8800 Roeselare
BE 0838.936.766 - IBAN BE 89 00 16 5020 1685 - BIC GEBA BE BB

Sluiten