Menu

30.10.2018

MISSIE, VISIE EN POSITIONERING. EEN GOED TRIO OM MEE TE BEGINNEN.

Maak je missie niet te lang. Vertel in je missie niet hoe je dit zal uitvoeren? Niet het proces, wel je “opdracht”.

Wanneer ik samen met mijn klanten een content marketingstrategie bepaal, dan is de eerste van de 7 stappen die we doorlopen het bepalen van missie, visie en positionering. Ik moet toegeven dat dit meteen de lastigste stap is. Al zou je denken dat bedrijven die reeds jaren bezig zijn, die oefening al lang gemaakt hebben, of dat bedrijven die net starten, dit eerst doen. Niets is minder waar. De meeste ondernemingen hebben moeite om dit op papier te krijgen. De termen worden ook vaak door elkaar gebruikt en het is niet voor iedereen duidelijk waar ze voor staan. Daarom nog even op een rijtje:

  • Missie: waar je als bedrijf voor staat.
  • Visie: waar je als bedrijf voor gaat.
  • Positionering: je onderscheidende positie die je op de markt inneemt.

Een missie bepaal je op lange termijn en is vast. Je verandert je bestaansreden niet snel. Een visie is op kortere termijn. Hiermee geef je je ambitie weer. Als je je ambitie hebt bereikt, dan kan je visie immers veranderen en kies je een nieuwe ambitie. Meestal baken je je visie geografisch af en in tijd. Een visie mag inspirerend en motiverend zijn. Hoe stel je een missie op? Deze vragen helpen je op weg:

  • Waarom bestaat mijn bedrijf? Waar sta ik voor?
  • Wat is de essentie en unieke bijdrage die mijn bedrijf levert?
  • Welke idealen streven we na?
  • Wat zou er verloren gaan indien wij niet meer bestonden?
  • Wat wil ik anders doen in de markt/ de wereld en welk resultaat heeft dit voor de samenleving?

Ga aan de slag en geen nood, je zal niet meteen de juiste missie hebben. Schaaf wat bij en optimaliseer. Eenmaal de missie juist zit, deel ze met al je medewerkers en stakeholders. Hoe weet je of je een goede missie hebt? Daarvoor gebruiken we een checklist. Beter gekend als de AMORE-checklist.

  • Ambitieus of zelfs idealistisch: jij hebt een gewenst doel dat waardevol is voor mensen.
  • Motiverend of zelfs committerend: het gewenste doel inspireert en raakt mensen en straalt positieve energie uit.
  • Onderscheidend: jouw bedrijf is eigenzinnig en beschikt over het vermogen om anders te zijn.
  • Relevant en richtinggevend voor stakeholders: het gewenste doel moet van betekenis zijn voor alle interne en externe belanghebbenden/betrokkenen
  • Echt: het gewenste doel moet echt en oprecht zijn. Het geeft de werkelijke essentie van jouw bedrijf weer.


VEEL VOORKOMENDE FOUTEN BIJ HET OPSTELLEN VAN EEN MISSIE
Maak je missie niet te lang. Vertel in je missie niet hoe je dit zal uitvoeren? Niet het proces, wel je “opdracht”. Er ontbreekt een bijdrage aan de maatschappij. Vertel je missie niet vanuit jezelf, maar vertrek van wat jij de maatschappij kan bieden met je product of dienst. Waarom doen wij het? Vertel waarom jij doet wat je doet.

CONTACT

bel ons 0497 55 15 09 of 051 80 77 90

mail ons tina@proudmary.be

Of kom langs

Je kan Proud Mary vinden in de Sint Petrus en Paulusstraat 61. Sla je afrit 7 Haven af, dan neem je de Mandellaan, rij je de spoorweg over richting Rumbeke en kom je erop uit. Heb je afrit 6 genomen, Roeselare-Rumbeke dan rij je via de N36, de Oekensestraat in, langs de markt van Rumbeke de Sint Petrus en Paulusstraat in. Wij zitten op de hoek.

Sint Petrus en Paulusstraat 61
8800 Roeselare

Facturatiegegevens

bvba Admiraal - Proud Mary - Sint Petrus en Paulusstraat 61 - 8800 Roeselare
BE 0838.936.766 - IBAN BE 89 00 16 5020 1685 - BIC GEBA BE BB

Sluiten