Menu

30.10.2018

MISSIE, VISIE EN POSITIONERING. EEN GOED TRIO OM MEE TE BEGINNEN.

Maak uw missie niet te lang. Vertel in uw missie niet hoe u dit zal uitvoeren. Niet het proces, wel uw “opdracht”.

Wanneer ik samen met mijn klanten een content marketingstrategie bepaal, dan is de eerste van de 7 stappen die we doorlopen het bepalen van missie, visie en positionering. Toegegeven, dat is meteen de lastigste stap. Al zou u denken dat bedrijven die reeds jaren bezig zijn, die oefening al lang gemaakt hebben, of dat bedrijven die net starten, dit eerst doen. Niets is minder waar. De meeste ondernemingen hebben moeite om dit op papier te krijgen. De termen worden ook vaak door elkaar gebruikt en het is niet voor iedereen duidelijk waar ze voor staan. Daarom nog even op een rijtje:

  • Missie: waar u als bedrijf voor staat.
  • Visie: waar u als bedrijf voor gaat.
  • Positionering: uw onderscheidende positie die u op de markt inneemt.

Een missie bepaalt u op lange termijn en is vast. U verandert uw bestaansreden niet snel. Een visie is op kortere termijn. Hiermee geeft u uw ambitie weer. Als u uw ambitie hebt bereikt, dan kan de visie immers veranderen en kiest u een nieuwe ambitie. Meestal bakent u uw visie geografisch af en in tijd. Een visie mag inspirerend en motiverend zijn. Hoe stelt u een missie op? Deze vragen helpen u op weg:

  • Waarom bestaat mijn bedrijf? Waar sta ik voor?
  • Wat is de essentie en unieke bijdrage die mijn bedrijf levert?
  • Welke idealen streven we na?
  • Wat zou er verloren gaan indien wij niet meer bestonden?
  • Wat wil ik anders doen in de markt/de wereld en welk resultaat heeft dit voor de samenleving?

Ga aan de slag en geen nood, u zal niet meteen de juiste missie hebben. Schaaf wat bij en optimaliseer. Eenmaal de missie juist zit, deel ze met al uw medewerkers en stakeholders. Hoe weet u of u een goede missie hebt? Daarvoor gebruiken we een checklist. Beter gekend als de AMORE-checklist.

  • Ambitieus of zelfs idealistisch: u hebt een gewenst doel dat waardevol is voor mensen.
  • Motiverend of zelfs committerend: het gewenste doel inspireert en raakt mensen en straalt positieve energie uit.
  • Onderscheidend: uw bedrijf is eigenzinnig en beschikt over het vermogen om anders te zijn.
  • Relevant en richtinggevend voor stakeholders: het gewenste doel moet van betekenis zijn voor alle interne en externe belanghebbenden/betrokkenen
  • Echt: het gewenste doel moet echt en oprecht zijn. Het geeft de werkelijke essentie van uw bedrijf weer.


VEEL VOORKOMENDE FOUTEN BIJ HET OPSTELLEN VAN EEN MISSIE
Maak uw missie niet te lang. Vertel in uw missie niet hoe u dit zal uitvoeren. Niet het proces, wel uw “opdracht”. Er ontbreekt een bijdrage aan de maatschappij. Vertel uw missie niet vanuit uzelf, maar vertrek van wat u de maatschappij kan bieden met uw product of dienst. Waarom doet u het? Vertel waarom u doet wat u doet.

CONTACT

bel ons 0497 55 15 09 of 051 80 77 90

mail ons tina@proudmary.be

Of kom langs

Je kan Proud Mary vinden in de Sint Petrus en Paulusstraat 61. Sla je afrit 7 Haven af, dan neem je de Mandellaan, rij je de spoorweg over richting Rumbeke en kom je erop uit. Heb je afrit 6 genomen, Roeselare-Rumbeke dan rij je via de N36, de Oekensestraat in, langs de markt van Rumbeke de Sint Petrus en Paulusstraat in. Wij zitten op de hoek.

Sint Petrus en Paulusstraat 61
8800 Roeselare

Facturatiegegevens

bvba Admiraal - Proud Mary - Sint Petrus en Paulusstraat 61 - 8800 Roeselare
BE 0838.936.766 - IBAN BE 89 00 16 5020 1685 - BIC GEBA BE BB

Sluiten