Menu

Edwin Van der Vennet is samen met zijn kompaan Stefaan Decroos zaakvoerder van beMatrix. Als wereldspeler in het ontwerp en de productie van profielen en systemen voor standenbouwers werken ze aan een innovatieve toekomst. Het bedrijf heeft een lastig jaar achter de rug, maar kijkt vooruit naar de vele toekomstmogelijkheden. Edwin neemt ons in dit interview even mee in de wereld achter de standenbouw. 

We beginnen met een woordje van lof voor de vele prijzen die jullie recent mochten ontvangen. De ‘Designx50 Award’, ‘IF Design Award’ én jullie campagnebeeld van de Clash of Contrast-campagne die Proud Mary creëerde viel in de prijzen. Trots?

Absoluut. We wonnen enkele innovatieprijzen en dat waren voor mij persoonlijk de mooiste prijzen omdat dat toch een teken is dat niet alleen onze klanten, maar ook officiële instanties vinden dat we goed bezig zijn. Resultaat is meetbaar op verschillende manieren. Er is het financiële resultaat, maar dat zegt niet altijd wat je echt wilt. Prijzen winnen geeft je wel een eergevoel dat losstaat van het financiële verhaal. Het is altijd tof.

Geeft jullie dat een boost om verder te gaan? 

Zeker. Onlangs wonnen we met ons nieuwe truss-systeem een Good Design Award in de US. We wonnen al prijzen met onze B62 - dat is ons standaard kader - en met onze led-walls. Nu opnieuw een mooie prijs. Dat is absoluut een trigger voor onze innovatieafdeling om door te doen en om niet alleen evolutie, maar revolutie te maken.

“ Van dag één was innovatie een van onze sterkste usp’s. Innovatie om de industrie beter te maken, duurzamer, ergonomischer, en makkelijker."

Zetten jullie de laatste jaren bewust in op jullie R&D-afdeling? 

We deden dat eigenlijk altijd al. Van dag één was innovatie een van onze sterkste USP’s. Geen gewone innovatie, maar innovatie om de stand- en eventbouwindustrie beter, duurzamer, ergonomischer en makkelijker te maken.

Jullie zaten niet stil ondanks de tegenslagen in 2020. Met onze LOFband deden we de opnames in jullie studio, én maakten we gebruik van de ontwikkelingen van jullie R&D-afdeling. Is de R&D-afdeling meer naar voren geschoven dankzij corona?

Absoluut. Tijdens corona is onze R&D-afdeling het meest intensief van alle afdelingen blijven doorwerken. Eigenlijk hadden we, met de producten die we voordien ontwikkelden, al een studio zonder dat we het wisten. We moesten heel weinig extra’s voorzien, wat heel plezant is in deze tijden. We ontwikkelen trouwens niet voor vandaag, we ontwikkelen voor morgen.

Welke impact heeft corona op het bedrijf? 

De impact is enorm. We zijn globaal aanwezig met 3 productievestigingen om de lokale markten te bedienen: de hoofdzetel hier in Roeselare, een in Atlanta (USA) en een kleinere in Shanghai. We dachten dat we minder gevoelig zouden zijn door te kiezen voor een internationale verspreiding. Corona is echter wereldwijd aanwezig en daar hebben we een beetje gegokt en verloren. We zijn van meer dan 200 medewerkers wereldwijd naar 1/3 gegaan. Dat is pijnlijk. Je werft mensen aan die je goed vindt en waarmee je wilt samenwerken. Dat valt dan in duigen. Dat was echt wel heftig. We zijn 90% van onze omzet verloren sinds het begin van de crisis. Het voordeel aan de coronacrisis is dat ze voorbij gaat. Dat is het goede nieuws, iedereen weet dat er een einde aan komt en daar motiveer ik onze mensen ook mee.

Daarom is het ook zo dubbel om ambassadeur bij de grote bedrijven van de Trends Gazellen te zijn. De erkenning is een herinnering hoe goed we bezig waren. Toen de nominatie binnenkwam, wisten we niet zo goed wat we ermee moesten doen. Maar eigenlijk mogen we fier zijn, ook al is het nu wat wrang. We zijn wat teruggeslagen. Maar het is alleen maar een stimulans om binnen een paar jaar weer te staan waar we stonden. Ons huis is nu afgebroken, maar de fundamenten zijn er nog. Enkel de tweede en derde verdieping zijn kapot. We gaan het opnieuw opbouwen.

“Eén van onze kernwaarden is respect. En dat gaat heel breed: het respect voor je baas, maar respect voor de maatschappij en je medemens.”

Wat maakt volgens jullie een sterk team? 

Dat begint bij de aanwerving van mensen. Bij een aanwerving wordt meestal gekeken naar de capaciteiten. Maar dat is maar 50% van het verhaal, de andere 50% is iemands karakter. Het is moeilijk om dat in een gesprek te achterhalen, maar daar zijn ook wel tools voor. We zorgen er voor dat ze van dag 1 passen in het team zodat de integratie veel makkelijker gaat. Door de juiste mensen aan te werven, maak je een goede start.

Een van de hoofdwaarden die we hanteren, is respect. En dat gaat heel breed. Het gaat niet enkel over het respect voor je baas, maar ook respect voor de maatschappij, je medemens.

Je sprak daarnet over je eigen mensen motiveren, maar waarmee kan je jezelf motiveren? 

Het was een beetje op en af, vooral vorig jaar had ik een lastige periode. Je bouwt iets moois op en ziet dat kapotgaan. Waar haal ik de kracht? Ik weet dat beMatrix mooie dingen gedaan heeft en dat we worden gezien als een firma die de standenbouwwereld veranderd heeft. Ik ben daar fier op, maar het verhaal was begin 2020 nog zeker niet ten einde en nu al zeker niet meer. Het verhaal moet een vervolg krijgen. Dat is mijn inspiratie.

“ We zijn heel complementair. Stefaan is helemaal anders dan ik, maar toch verstaan we elkaar heel goed."

Naast jou staat Stefaan. Helpt het dat jullie met 2 zijn of maakt dat het juist moeilijker? 

We kregen al vaak de opmerking dat het met twee niet gaat. We werken al samen sinds 2004, dat is 17 jaar – dat is langer dan vele huwelijken (lacht). We zijn heel complementair. Stefaan is helemaal anders dan ik, maar toch verstaan we elkaar heel goed. We hebben allebei een gezin en dat maakt het ook makkelijker om elkaar beter te begrijpen. We kunnen goed met elkaar praten. Er wordt gezegd dat dat allemaal geen probleem is als het goed gaat, dat je de barsten pas begint te zien als het slecht gaat. Ik heb dat eigenlijk niet zo gevoeld, integendeel. Onze band is weer versterkt omdat ons team wat kleiner is en omdat we nu meer beslissingen samen moeten nemen. Vroeger gebeurden die meer versnipperd. Ik heb ook liever een klein team dan een groot team. Na corona zijn we allemaal weer één team geworden.

Tot slot, wat zijn jullie toekomstperspectieven? 

We wilden altijd de beste systeemleverancier zijn van de markt. Uiteindelijk werden we de grootste, maar dat was geen doel op zich. Ik weet niet hoe onze collega’s in de wereld ervoor staan, iedereen heeft wel rake klappen gekregen, maar ik vind dat we de beste moeten blijven. En als we niet de grootste zijn dan vinden ik noch Stefaan dat erg, we hebben veel geleerd. We gaan minder opportunistisch werken. Het buikgevoel is voor mij superbelangrijk. De bedoeling is duidelijk dat we de beste leverancier voor de markt willen zijn. Dat wil zeggen: de beste kwaliteit, het beste product, de beste mensen. Dat lijkt mij een mooi doel om blijvend na te streven.

Benieuwd naar het campagnebeeld waarmee beMatrix in de prijzen viel? Bekijk hier de campagne met het winnende Viking-beeld!

 

 

 

 

CONTACT

bel ons 0497 55 15 09 of 051 80 77 90

mail ons tina@proudmary.be

Of kom langs

Je kan Proud Mary vinden in de Sint Petrus en Paulusstraat 61. Sla je afrit 7 Haven af, dan neem je de Mandellaan, rij je de spoorweg over richting Rumbeke en kom je erop uit. Heb je afrit 6 genomen, Roeselare-Rumbeke dan rij je via de N36, de Oekensestraat in, langs de markt van Rumbeke de Sint Petrus en Paulusstraat in. Wij zitten op de hoek.

Sint Petrus en Paulusstraat 61
8800 Roeselare

Facturatiegegevens

bvba Admiraal - Proud Mary - Sint Petrus en Paulusstraat 61 - 8800 Roeselare
BE 0838.936.766 - IBAN BE 89 00 16 5020 1685 - BIC GEBA BE BB

Sluiten