Menu

Mijn oudste zoon werkt als Online Marketeer bij Vlerick en is een echte boekenverslinder. Van hem kreeg ik het boek: Making your way dat Marion Debruyne, decaan van Vlerick Business School samen met Katleen De Stobbeleir schreef. Een boek over professioneel succes en een gelukkig leven. Neem dat alvast met een korreltje zout, want de weg naar succes is hobbelig. Dat kunnen beide auteurs beamen. Marion wou graag haar kijk op professioneel succes met ons delen.

Samen met Katleen schreef je het boek ‘Making your way’, een boek over professioneel succes en een gelukkig leven. Vanwaar kwam het idee om zo’n boek te schrijven?

Een uitgever benaderde mij om een boek te schrijven over mijn weg, mijn pad, mijn leerlessen. Ik zag het eigenlijk breder. Vandaar dat ik een team vormde met Katleen, een professional in leiderschap. Ik denk dat er veel leerlessen te trekken zijn uit onze beide ervaringen. Er komen zaken aan bod waar veel mensen over struikelen in hun professioneel leven. Als decaan van een school spreek je op grote momenten je studenten toe: graduation, de opening van het academiejaar, enz. Het zijn momenten waarop je nadenkt over de boodschappen die je die jongeren wilt meegeven. Over hun verdere leven, hun carrière, de spirit waarmee we hopen dat ze in het leven staan. Dat was de aanzet van het boek. We doorprikken een aantal taboes – wij noemen ze mythes – die we vaak zien in ons dagelijks leven.

Oorspronkelijk richtten we ons tot twintigers, maar uiteindelijk kreeg het boek een veel breder lezerspubliek. Dat is prima, want veel mensen zullen iets aan het boek hebben. Mensen die aan het begin van hun pad staan en toch nog in veel mythes geloven zoals: ‘Ik moet het hier allemaal voor mijn dertigste uitgeklaard hebben, dat moet een naadloos pad zijn of anders ben ik niet succesvol…’ De realiteit zegt iets anders. Als je alles van de binnenkant ziet, is het pad toch minder glad. Iedereen gaat op de een of andere manier wel over een hobbelig pad.

Met ‘Making your way’ geven jullie mee dat we het boek niet zomaar letterlijk mogen toepassen. Waarom wilden jullie er absoluut geen adviesboek van maken?

We zagen het als een boek dat je eigenlijk niet lineair moet lezen. Niet van a tot z. Je kunt eruit sprokkelen, je hoeft het niet in volgorde te lezen. Je leest waar je iets aan hebt. De centrale boodschap is: we zijn allemaal een work in progress. Maar ieders verhaal is uniek. Doe het vooral op je eigen manier. Volg je eigen weg. Making YOUR way, letterlijk.

“Door in een hoekje te blijven zitten en geïntimideerd te zijn, realiseer je geen dromen.”

“Om je dromen na te jagen moet je bereid zijn om er elke dag voor te gaan, op je bek te gaan en bij te leren.” Ben je zelf al op je bek gegaan?

Ja, maar op je bek gaan is best relatief. Toen ik in de VS doceerde, was ik piepjong, net professor geworden. Dan doceer je Marketing Strategy voor Amerikanen die allemaal ouder zijn dan jij. Dat was enorm intimiderend. Ik ben niet letterlijk op mijn bek gegaan, ik heb geen grote failures in mijn carrière. In die zin zou je denken dat het totaal geen hobbelig pad was, maar er zijn zeker momenten geweest in combinatie met werk- en familieleven dat het allemaal niet zo over rozen liep, terwijl het er naar de buitenkant toe wel allemaal piekfijn uitzag.

Ik was heel erg onder de indruk van de ingesteldheid van de Amerikanen toen ik er een jaar rondtrok. Hun durf. We moesten telkens auditie doen om iets te mogen doen. Ook al was ik misschien niet de beste. Ik leerde daar om het toch te durven. Zouden we in België meer moeten werken aan onze durf?

Ja, absoluut. Bij mij heeft dat een enorme verandering teweeggebracht toen ik Vlerick deed. Je ziet het vandaag in ons credo en het is ook de structuur van het boek: live, learn, leap. Live your dream, learn continuously, leap with confidence. In dat laatste deel, ‘durf springen’, zeggen we letterlijk ‘get into the arena, ga ervoor’. Dat is voor mij misschien het belangrijkste deel uit het boek, de belangrijkste boodschap. Durf ervoor te gaan. Er zijn zoveel mensen die als criticasters aan de zijlijn blijven staan, wees niet zo’n mens. Ga ervoor, je gaat fouten maken, je gaat dingen bijleren, dat is allemaal niet erg.

Vanwaar moet die durf komen? Wat is de belangrijkste motivator om de stap te zetten?

Ik denk dat dat teruggrijpt naar het eerste deel van durf te dromen. Ik denk dat het de innerlijke drive is om iets in beweging te zetten, iets te veranderen, te realiseren. Op welk gebied je droom of ambitie ook ligt. Door in een hoekje te blijven zitten en geïntimideerd te zijn, realiseer je geen dromen. Dat is een van de centrale boodschappen in het boek. Ik vind het werk van Brené Brown een echte eyeopener. Moedig zijn en durven springen zijn niet tegengesteld aan angstig zijn of je kwetsbaar voelen, integendeel. Dat zijn echt twee kanten van dezelfde medaille. Het is normaal om je niet 100 % op je gemak te voelen wanneer je iets doet dat volledig buiten je comfortzone ligt. Het zou maar raar zijn mocht het niet zo zijn. Eigenlijk is het een goed teken dat je schrik hebt of dat je je kwetsbaar voelt. Dat wil zeggen dat je uit je comfortzone treedt. Wees daar niet bang voor, het maakt er deel van uit.

Op een bepaald moment schrijf je dat we lof nodig hebben en complimenten, maar anderzijds hebben we ook een schop onder onze kont nodig, die tough love.

Tough love bevat twee componenten: tough en love. Je geeft het of ontvangt het, dus beide zijn cruciaal. Het moet altijd vertrekken vanuit het perspectief ‘Ik heb enkel het beste met je voor en ik wil dat je succesvol bent’. Dat is de love-kant. Soms denken mensen dat tough love uitsluitend een harde cultuur is, maar dat is helemaal niet zo. Tough love vertrekt vanuit ‘ik wil je helpen groeien en dat je succesvol bent’, dat is mijn enige agenda, mijn enige doel. Tough love is heel respectvol. Ik ben eerlijk tegen je. Ik geef je feedback uit respect voor je.

Hoe is het als decaan in coronaperiode?

Het voorbije jaar heb ik heel veel geleerd. Ik ben iemand die heel sterk vooruitziend is. Ik plan en denk strategisch. Ik heb de week voor de lockdown een strategisch plan voorgelegd aan de raad van bestuur en de collega-professoren. Een soort vijfjarenplan van wat we zouden doen: groeien, bloeien, investeren … Twee weken daarna wist ik dat ik dat gewoon in de vuilbak kon gooien. In theorie praten we over agility (behendigheid). Maar dit is gewoon een real life case, een les in agility.

Leiderschap in crisistijden, op afstand, hoe doe je dat? Dat zijn situaties die ik nog niet meegemaakt had in mijn zes jaar als decaan. Na vijf jaar denk je dat je wel weet wat de job inhoudt, maar dit jaar moest ik de job opnieuw uitvinden. Is het lastig en moeilijk? Zeker, maar ik kijk er ook niet zo negatief naar omdat ik zie dat ik er veel uit geleerd heb en ik denk ook dat het een boeiende tijd is om met onderwijs bezig te zijn. En zeker in het hoger onderwijs is er een digitale acceleratie gebeurd. Die zal niet meer teruggedraaid worden. Er zal dus ongelofelijk veel vernieuwing zijn de komende jaren. Het wordt boeiend om te zien hoe dat evolueert. Ik heb het voorbije jaar heel vaak tegen mezelf gezegd dat er altijd een silver lining en een positieve kant is. De vernieuwing, de lessen in leiderschap. Ook het feit dat ik nog nooit zoveel thuis ben geweest, mijn kinderen hebben mij nog nooit zo vaak gezien. Het is een totaal ander leven.

Lees hier het interview met Onderneemster van het Jaar 2020 Elien Pieters 

CONTACT

bel ons 0497 55 15 09 of 051 80 77 90

mail ons tina@proudmary.be

Of kom langs

Je kan Proud Mary vinden in de Sint Petrus en Paulusstraat 61. Sla je afrit 7 Haven af, dan neem je de Mandellaan, rij je de spoorweg over richting Rumbeke en kom je erop uit. Heb je afrit 6 genomen, Roeselare-Rumbeke dan rij je via de N36, de Oekensestraat in, langs de markt van Rumbeke de Sint Petrus en Paulusstraat in. Wij zitten op de hoek.

Sint Petrus en Paulusstraat 61
8800 Roeselare

Facturatiegegevens

bvba Admiraal - Proud Mary - Sint Petrus en Paulusstraat 61 - 8800 Roeselare
BE 0838.936.766 - IBAN BE 89 00 16 5020 1685 - BIC GEBA BE BB

Sluiten