Menu

Lien, Jan, Sofie of Karel?

Wanneer je een strategie ontwikkelt, dan moet je weten voor wie je dat doet. Anders kan je jezelf net zo goed de moeite besparen.

Hoe meer je weet over je doelgroep, hoe groter de kans op geslaagde communicatie. Hoe meer interactie je ook zal krijgen. Want communiceren is informatie uitwisselen met een ander.

Tijd dus om je doelgroep te definiëren. Niet 1 doelgroep maar diverse. Je doelgroep bestaat uit specifieke subdoelgroepen. Lijst al je doelgroepen op. Vergeet niet je personeel, leveranciers en pers ook bij je doelgroepen te plaatsen, en ook voorschrijvers een plaats te geven in je lijst. 

Richt je content strategie op een levende persoon, op iemand die je je concreet kan voorstellen (Sofie, 33 jaar en moeder) en niet op een algemene groep (alle moeders). Levendige persona zijn namelijk een handige methodiek om meer inzicht in en voeling met je doelgroepen te krijgen. 

Hoe meer je weet over de sociale context van je publiek en over hun gewoontes, hun voorkeuren en hun gedrag, hoe beter je met hen kan communiceren.

Empathie is hier het codewoord. En weet ook dat jij niet noodzakelijk de doelgroep bent. Het is niet omdat jij iets interessant vindt, dat je doelgroep dat ook zal vinden. Of dat ze niet naar een bepaalde radiozender luisteren omdat jij dat ook niet doet.

Leef je in hun wereld in. Wees realistisch. Het loopt niet altijd 100% perfect. Bedenk dus niet alleen “optimale” situaties. Denk ook aan ontevreden klanten, of ongeduldige winkelbezoekers. Hoe reageren zij? Hoe communiceren ze dan met jou? Via welke kanalen? Op welke manier?

Vergeet niet dat je je doel enkel kan behalen als je content zal delen waar je klant iets aan heeft. Dus waarom zou je doelgroep iets lezen, een handeling uitvoeren, een actie ondernemen die je dichter kan brengen bij je doel? 

Wat motiveert hen? What’s in it for them?

Aan de slag

Maak een persona op (zoek een foto, geef je persona een naam en leeftijd) en schrijf erbij wat hun wensen zijn ten opzichte van je bedrijf of product. Zo kom je te weten waarom zij interesse hebben in je product en dienst. Dit komt niet noodzakelijk overeen met de troeven die je zelf voor ogen had. Enige empathie is hier zeker welkom. Je kan het best vertrekken van een dag in het leven van… en hoe ze in contact zouden kunnen komen met je bedrijf of product. Beschrijf dit beknopt en denk aan de customer journey: de weg die deze klant aflegt om bij jou aan te kopen. Met het sjabloon hieronder kan je alvast aan de slag met het opstellen van je allereerste persona. 

Persona invulfiche

CONTACT

bel ons 0497 55 15 09 of 051 80 77 90

mail ons tina@proudmary.be

Of kom langs

Je kan Proud Mary vinden in de Sint Petrus en Paulusstraat 61. Sla je afrit 7 Haven af, dan neem je de Mandellaan, rij je de spoorweg over richting Rumbeke en kom je erop uit. Heb je afrit 6 genomen, Roeselare-Rumbeke dan rij je via de N36, de Oekensestraat in, langs de markt van Rumbeke de Sint Petrus en Paulusstraat in. Wij zitten op de hoek.

Sint Petrus en Paulusstraat 61
8800 Roeselare

Facturatiegegevens

bvba Admiraal - Proud Mary - Sint Petrus en Paulusstraat 61 - 8800 Roeselare
BE 0838.936.766 - IBAN BE 89 00 16 5020 1685 - BIC GEBA BE BB

Sluiten