Menu

25.03.2019

UBA TRENDS 2019

Benieuwd of ik veel nieuwe trends zal horen op het UBA Trendcongres of eerder dezelfde trends zal zien terugkomen maar dan anders benoemd. Want Proud Mary heeft 6 trends gedefinieerd en ja, die trends zijn nog altijd relevant, al hebben ze inderdaad soms een andere naam. Er heerst nu eenmaal geen consensus onder de trendwatchers over hoe we de trends benoemen, dus geven we allemaal een eigen naam aan hetzelfde kind.

SMALL DATA MOET BIG WORDEN

Martin Lindstrom begon de ochtend met wat wij bij Proud Mary bespreken onder de competence-trend. Big Data. En wat die ons kan vertellen. Of voorspellen. Martin nuanceert de kracht van Big Data voor voorspellingen. Want wat doet die nog meer dan louter correlaties leggen? Hijzelf gaat eerder op zoek naar small data. Dat zijn die kleine elementen in het leven van de mens die de grote data niet detecteren – want we zijn online niet altijd eerlijk. Die kleine kenmerken vormen dikwijls de basis van trends. Dus kunnen we veel leren uit observeren. Mensen gadeslaan én andere vragen stellen om interessante zaken te weten te komen. Vraag niet wat ze goed vinden aan je product maar vraag eens ‘waar ben je trots op?’. Want dankzij dit soort vragen – en niet dankzij big data – kon Lego zijn dalende verkoop weer omkeren.

Hoe? Ze ontdekten dat ze “verhaal” konden toevoegen aan hun blokjes. Je koopt niet langer plastic blokjes, je koopt een verhaal. Het belang van storytelling kwam nog een aantal keren terug. Onder andere bij een hotelketen die anders wou zijn. Wat gingen ze doen? Niet de kamer zelf aanpakken maar het verhaal van de kamer. "They capture stories", ze leggen verhalen van hun klanten vast. Zodat niet alleen elke kamer in het hotel zijn eigen verhaal heeft maar ook elke bezoeker zijn eigen verhaal kan delen. Je moet volgens Martin voelen wat je klanten echt denken. Zoals ook Ingvar Kamprad, stichter van Ikea, deed. Vroeger kon je hem steevast aan de kassa’s vinden om zijn klanten in de ogen te kijken en zo te zien wat ze dachten en droomden. Ingvar Kamprad keek de klanten in de ogen in zijn IKEA-winkels aldus Martin Lindstrom.

Data without empathy is just more noise

Ik had het geluk om een matching-gesprek te hebben met MEABH QUOIRIN van FORESIGHT FACTORY.  Zij had het onder andere over de attention economy. Ondernemingen zoeken continu hoe ze de aandacht van de consument kunnen krijgen. Dus creëren ze nog meer “noise”. Terwijl ze zich vooral moeten concentreren op de kwaliteit van de interactie met hun klant. En om dat te weten, moeten ze hem uiteraard begrijpen. Ook hier dus opnieuw: je klant beter leren kennen.

Maar pas op, want the future is messy. In de trend Neocivility had ze het over het feit dat we A zeggen maar B doen. Dat maakt het niet makkelijk. Bovendien gaan we niet akkoord met elkaar. Die polarisatie bespreken we ook in onze trend conflict. Ook onze trend Quest kwam aan bod, onder de noemer: mastering the mind. Hier gaat het om je balans vinden, mental wellness. En we merken inderdaad dat het budget dat aan mental wellness gespendeerd werd, de voorbije 5 jaar spectaculair gestegen is.

DAT GEZELLIGE KAMPVUUR!

Jitske Kramer had het over: diversity & inclusion. En de vraag: How does culture shape people? And how do people shape culture? Hierin werden we bevestigd dat de Proud Mary manier van werken om interne waarden te bepalen bij ondernemingen, de juiste manier is.

Spreek met elkaar, was haar tip. Het kampvuur dat ze figuurlijk aanstak, sprak boekdelen. Want bij het kampvuur, daar praten we met elkaar, zijn er interacties, delen we verhalen (ja hoor, opnieuw kwamen de verhalen aan bod!).

WHEN NATURAL BECOMES STRANGE...

Daarna was het tijd voor auteur Dalilla Hermans en Jozefien Daelemans van Charlie Magazine die ik een paar jaar terug op het ‘Queen of Speech’-event ontmoet had. Ze vroegen zich af wie die vrouwen zijn die opgevoerd worden in de reclame. Bestaan die nog zoals ze voorgesteld worden? Ze hadden het over body diversity ("natural becomes strange" dankzij alle gefotoshopte modellen). L’Oréal toont een vrouw met hidjab in een shampoo-spotje

Over People of Colour (Waar zijn die? Ook al heeft 60% van de mensen in de grote Belgische steden een migratieachtergrond, ze worden niet vertegenwoordigd in het beeldgebruik in reclame) en de stereotype genderrollen. Sporadisch is een merk moedig genoeg om dit te doorbreken. Gilette vervelde immers van “the best a man can get” tot "the best a man can be". Al zijn niet alle mannen daar 100% enthousiast over.

EEN DUITSER OP ZIJN AMERIKAANS: NILS MÜLLER

Veel lawaai en een Duits accent. Laat ons hopen dat dit alvast geen trend wordt. :-) Neen, niet meteen fan van zijn aanpak maar niettemin een aantal leuke voorbeelden over de trends in technologie. In onze trend Exposure bespreken we reeds de virtueleen augmenteden mixed reality. Nils maakte duidelijk dat er dikwijls diverse trends worden gecombineerd.

Een overlap van trends als het ware. De trend Hyper Personalization ontstond mede dankzij de gezichtsherkenningstechnologie. Straatbillboards waarin deze technologie werd geïmplementeerd, bezorgen je een gepersonaliseerd aanbod, hetzelfde mag je in de taxi verwachten.

APPELMOES EN MUIZEN

Ik was al fan van Tom Fishburne(Marketoonist), temeer omdat ik één van de winnaars van zijn boek was :-) De wedstrijdopdracht was: maak je eigen creatieve tekst bij een cartoon van Tom. Zo gezegd, zo gedaan en een leuk en gevat boek was mijn geschenk als beloning. Tom had het over het bewaken van een sterk creatief idee. Want al te dikwijls wordt het initiële sterke idee door goedbedoeld advies van alle mogelijke departementen in stukken geslagen zodat er van die mooie rode appel nog enkel appelmoes overblijft. 

En van appelmoes naar muizen, meer bepaald de Trojaanse muis. Aangezien nieuwe ideeën dikwijls op weerstand stuiten, kan je maar beter je idee klein binnenbrengen. Als een Trojaanse muis. Een leuke tekenoefening maakte op een simpele manier duidelijk dat je met een eenvoudige tekening een complex idee kan illustreren, ook al ben je zelf geen primus in tekenen. Mijn idee van de dag? Dat zie je hieronder. Binnenkort ga ik dit idee zeker uitvoeren en implementeren. Wordt vervolgd!

Peter Hinssen was een ideale afsluiter van een interessante dag. Hij had het over de sociale impact van technologie. Want technologie heeft een impact op zowel de economie en de politiek als op de biologie. Onze kijk op technologie verandert ook voortdurend. Wat eerst als een “tool of liberation” werd gezien (remember social media tijdens de Arabische Lente), zien we ondertussen als een "tool of control” (in China krijgt de bevolking scores op basis van hun gedrag op social media).

We staan dus op een kruispunt. Welke weg gaan we op? Hoe gaan we de problemen oplossen? En hebben we een overbevolkingsprobleem of toch een klimaatprobleem? Kiezen we voor transparantie of privacy? Voor individueel belang of het gemeenschappelijk belang? Me or we? Is er een tekort of net overvloed? Technologie wordt veelal gezien als de boosdoener. Maar is het dat wel? Of zijn het degenen die de technologie in handen hebben en de beslissingen nemen, die de boosdoeners zijn?

Wil je sparren over trends en welke invloed die hebben op je ondernemerschap? Bel me 0497 55 15 09

CONTACT

bel ons 0497 55 15 09 of 051 80 77 90

mail ons tina@proudmary.be

Of kom langs

Je kan Proud Mary vinden in de Sint Petrus en Paulusstraat 61. Sla je afrit 7 Haven af, dan neem je de Mandellaan, rij je de spoorweg over richting Rumbeke en kom je erop uit. Heb je afrit 6 genomen, Roeselare-Rumbeke dan rij je via de N36, de Oekensestraat in, langs de markt van Rumbeke de Sint Petrus en Paulusstraat in. Wij zitten op de hoek.

Sint Petrus en Paulusstraat 61
8800 Roeselare

Facturatiegegevens

bvba Admiraal - Proud Mary - Sint Petrus en Paulusstraat 61 - 8800 Roeselare
BE 0838.936.766 - IBAN BE 89 00 16 5020 1685 - BIC GEBA BE BB

Sluiten