Menu

Progres nodigde me uit voor een tweedaagse inspiratietour in Antwerpen. De eerste dag stond in het teken van de toekomst van de retail. Op dag twee stond Creative Ville op het programma: een inspiratie- en networkingconferentie van Flanders DC. De 1ste editie had me veel inspiratie gegeven. De verwachtingen waren dus hooggespannen, en ik had ook collega’s Oona en Bart uitgenodigd om een inspiratiebad te komen nemen.

Deze keer ging het evenement door in de volledig gerenoveerde (en vooral schitterende!) Antwerpse Handelsbeurs. Een jarenlang vervallen parel in een zijstraat van De Meir. Locatie geslaagd. Check! Creative Ville is een event waar een mooie mix van design, creativiteit, technologie en cultuur aan bod komt met een main stage en kleinere intieme break-out sessies of backstage sessies. Kiezen is altijd verliezen, dus bleef het Proud Mary-team zitten bij de main stage. En daar begon het alvast prima met Aral Balkan.

Aral Balkan over Surveillance Capitalism

We waren meteen wakker toen deze van oorsprong Turkse privacy vechter van wal stak. Een aanval richting Facebook en een aantal andere social kanalen, maar ook tegen bedrijven zoals IBM die blijkbaar een niet zo voorbeeldige geschiedenis hebben en zich in de oorlog voor de kar lieten spannen van de Nazi’s. Hij waarschuwde ook voor 'people farmers', zoals hij o.a. Google benoemt. Het zijn bedrijven die als belangrijkste doel hebben zo veel mogelijk data te verzamelen om deze te kunnen vermarkten. 

We moeten toegeven: Aral deed ons nadenken over de gevaren van Surveillance Capitalism. Want hoe kan je je persoonlijke data terugkrijgen? Hoe kan je er weer zelf over beschikken en beheren? De GDPR-wetgeving was alvast een eerste goede poging aldus Aral, maar het zou niet om protectie moeten draaien maar om GDMR (General Data Minimisation Regulation). Over welke data er verzameld MAG worden. Wat is er nodig om bepaalde diensten te kunnen leveren en waar gaat 'big data' net die stap te ver?

Het blijft niet bij een tirade richting Silicon Valley. Hij toonde ook aan dat we niet afhankelijk hoeven te zijn van de grote spelers. Met the Small Tech Foundation bracht hij eerder een tutorial om een persoonlijke en draagbare webserver te gaan bouwen. Hij had een prototype bij waarmee je je eigen persoonlijke website kan hosten en overal meenemen. Hij bouwde op Creative Ville live een public chatroom en liet dit prototype door het publiek gaan terwijl iedereen kon chatten. Gewoon om te tonen dat het kan. En dat we ons eigen data weer kunnen terugclaimen door van een eigen webserver gebruik te maken i.p.v. owned-platformen. Net nu de Belgische delegatie in China veelvuldig gehackt werd op hun laatste missie kwam zijn pleidooi als een extra waarschuwing. Stof tot nadenken!

Sara Riis-Cartensen: back to creativity

Bert Hamelinck van Caviar bracht een “never give up” verhaal en de aangename stem van Dimitri Verhulst schetste een leuk, maar tegelijk zielig relaas over het economisch falende systeem voor schrijvers. 
Sofie Van De Velde toonde hoe ze in een wijzigende kunstmarkt met beperkte budgetten maar met tonnen creativiteit haar kleine galerie tot een internationale speler uitbouwde.

Up next? Tijd voor Sara Riis-Carstensen die het boeiende marketingstrategisch verhaal van Lego vertelde. Hoe een bijna failliet Lego zichzelf weer op de kaart zette door een veranderde strategie te volgen. Door te luisteren naar hun klanten en de mama’s van hun klanten creëerden ze (in samenwerking met Facebook - waarvoor ze zich excuseerde bij Aral Balkan) een campagne die de core van Lego weer centraal stelde: se Kronkiwongi-campagne.

Wat is een Kronkiwongi? Wel: Google wist het niet. Wikipedia ook niet. Zelfs geen enkele volwassene kon het antwoord geven… maar kinderen wel. Ze fantaseerden er op los: hoe ziet een Kronkiwongi eruit, waar kan je hem vinden, wat doet een Kronkiwongi? Creativiteit laat hen toe een Kronkiwongi te creëren. Want om creatief te zijn heb je geen handleidingen nodig. Je fantasie volstaat. 

Haar tips? 

  • Focus on your ‘core’
  • Embrace and create change
  • Apply a child’s mindset
  • Make up your own rules

Technologie grappig? Absoluut.

Toen Dries Depoorter het podium opkwam, werd er naast ons luid gejuicht. Zijn zus & fotografe Bieke bleek de enthousiaste supporter te zijn. Ik kende Bieke al, maar had nog nooit eerder van Dries gehoord. Shame on me :-). Ondertussen volg ik hem op Instagram, want ik was meteen verkocht aan zijn grappige en slimme technische kunstinstallaties. Centraal in zijn werk staat het gebruik van data die vrij of onbeschermd op het internet te vinden zijn. Daarmee legt hij een ludieke vinger op de wonde die Aral Balkan al openpeuterde.

Hij startte zijn talk met een aantal securitycamera-projecten. Zo zagen we live een camera in de straten van Antwerpen én een camera ergens in een tuin. Waar we de dame des huizes zagen rondlopen, onbewust dat heel Creative Ville aan het meekijken was dankzij haar onbeveiligde beveiligingscamera in de tuin. 

Het project Jaywalking, waar hij open verkeerscamera’s combineert met een algoritme en dan detecteert of iemand door een rood licht stapt, is grappig en gemeen tegelijkertijd. Want als toeschouwer kan je beslissen of je de Jaywalker anoniem gaat rapporteren bij de politie aan de hand van een anoniem mailtje.

Maar hij creëerde ook simpelere internetprojectjes zoals de punchamonet.gallery die hij naar aanleiding van een incident met een echt Monet schilderij bedacht. Ik ben vooral fan van de app 'Die with me' waar je enkel met mensen kan chatten die ook minder dan 5% battery life hebben op hun gsm. Maar ook zijn social media likes machine met krasloten voor het winnen van fake followers of likes is meer dan de moeite waard om eens te bekijken. Meer leuke snufjes en producten kan je alvast vinden op https://driesdepoorter.be.

Kortom: Creative Ville 2019 was een geslaagde editie. We kregen een hoop creatieve inzichten mee en stof tot nadenken over veiligheid en technologie. Op naar 2020!

CONTACT

bel ons 0497 55 15 09 of 051 80 77 90

mail ons tina@proudmary.be

Of kom langs

Je kan Proud Mary vinden in de Sint Petrus en Paulusstraat 61. Sla je afrit 7 Haven af, dan neem je de Mandellaan, rij je de spoorweg over richting Rumbeke en kom je erop uit. Heb je afrit 6 genomen, Roeselare-Rumbeke dan rij je via de N36, de Oekensestraat in, langs de markt van Rumbeke de Sint Petrus en Paulusstraat in. Wij zitten op de hoek.

Sint Petrus en Paulusstraat 61
8800 Roeselare

Facturatiegegevens

bvba Admiraal - Proud Mary - Sint Petrus en Paulusstraat 61 - 8800 Roeselare
BE 0838.936.766 - IBAN BE 89 00 16 5020 1685 - BIC GEBA BE BB

Sluiten