Menu

Vorig jaar, net voor de lockdown, leerde ik Elien kennen. Het was een drietal dagen voor ze bekroond werd als Onderneemster van het Jaar. Een dame met ondernemersbloed, pit én veel te vertellen.

Je leidt Gediflora nu sinds 2013, maar dat was niet wat je eerst voor ogen had. Ben je tevreden met de beslissing om in het bedrijf te stappen?

Ik was net met grote onderscheiding afgestudeerd in de Handelswetenschappen. En dan? Ik wist het helemaal niet. Iets internationaals doen? Vliegen en de wereld zien? Dat het sales-gericht moest zijn, dat wist ik ook.

Ik ben in grote en kleine bedrijven gaan solliciteren, maar nergens had ik het gevoel dat ik er echt aan de slag wou gaan. Tot mijn papa belde en vroeg of ik bij Gediflora eens op gesprek wou komen. Ik had nooit gedacht dat het iets zou worden. Ik ging eerder langs uit beleefdheid. Toen ik buitenkwam wist ik: dat is het. Gediflora is een wereldspeler, er is iets technisch aan het product, er is een heel netwerk en het is gefocust op een niche. Ik wist tot die dag niet dat het zo fenomenaal was wat ze hier allemaal deden.

De sales in Duitsland was mijn eerste job. Daar stond ik dan, met een diploma Handelswetenschappen, en met mijn laarzen op het land bij een kweker die me vroeg waarom zijn plantjes te geel waren… In plaats van weg te lopen, ben ik het gaan uitzoeken. Ik heb me bijgeschoold, een jaar meegewerkt op de teelt. Nooit heb ik getwijfeld. Ik wou bewijzen dat ik het kon, zeker als ‘dochter van’. Ik was een jong meisje in een mannenwereld met zero technische bagage. Het was best een pittig jaar. Vaak keken ze me aan van: ‘Wat ga jij hier komen vertellen?’, maar na de tweede en derde keer hadden ze al snel door dat ik er wel degelijk iets vanaf wist.

"Ik was een jong meisje in een mannenwereld"

Wat deed het behalen van de Womed-award met je?

Het doet je groeien, dat past een beetje in jullie verhaal (lacht). Ik dacht dat ik niet zoveel belang aan titels en wedstrijden hechtte, maar als je hem dan wint, dan kriebelt het toch. Het was vooral een mentale mijlpaal. Jarenlang druk je je eigen stempel op het bedrijf van je ouders. Ik zit van 2006 in het bedrijf, in 2013 nam ik het over. Nu is het toch ook mijn ding geworden. Het is een toffe boost, vooral ook voor het team. De trots die je ervaart van je medewerkers en ook van je klanten. Dat ze effectief ook zeggen dat je het verdiend hebt als bedrijf. Dat is een compliment. 

Uitgerekend in het coronajaar krijg je die titel van Onderneemster van het Jaar. Heb je het gevoel dat je bepaalde kansen gemist hebt?

Ja en dat is uiteraard niet tof. Mijn agenda stond vol met events. Ik vond het ook wel een fijn vooruitzicht om mijn ondernemersboodschap uit te dragen. Ik heb een bepaald enthousiasme, een trots, een positieve vibe rond het ondernemerschap die ik wou delen. 90% is helaas geannuleerd. En louter digitaal kan je niet zo’n impact hebben. Er komen nog wel kansen, maar inderdaad, het jaar dat je in de picture zou staan, kom je dan uiteindelijk niet zo vaak in the picture.

Het bezoek van koningin Mathilde was wel de kers op de taart. Dat was een topdag. Internationaal was dat voor ons het beste scenario. Het was Mathildes eerste uitstap sinds de corona-uitbraak, dus dat verscheen uitgebreid in alle media. Voor ons als bedrijf en voor het team was dat fantastisch. Het doet wel iets met je als je de sirenes hoort en de auto met nummerplaat 2 ziet oprijden.

“Ik weet dat ik een dominanter karakter heb, maar toch voel ik mij het best als de initiatieven vanuit het team komen”

Je creatieve leidersstijl was één van je pluspunten bij het winnen van je prijs. Hoe zou je die stijl omschrijven?

Ze hadden het over een open-minded leiderschapsstijl. Ik ben heel teams-minded. Ik hou van overleg. Uiteindelijk moet er iemand de knoop doorhakken, maar ik hoef niet altijd het middelpunt van die beslissing te zijn. Ik weet dat ik van nature een dominanter karakter heb, maar toch voel ik mij het best als de initiatieven vanuit het team komen. Ik stimuleer mensen dus om zelf initiatief te nemen.

‘Durven doen’ is beter dan falen, zei je ooit. Heb je dat moeten leren: omgaan met falen?

Ja, zeker wel. Ik heb al verkeerde keuzes gemaakt. In het eerste jaar nadat ik Gediflora overnam, zag ik door een foute keuze onze jaaromzet bijna in rook opgaan. Achteraf heb ik de juiste keuze gemaakt, maar ook al was mijn initiële doel juist, het pad ernaartoe was niet ideaal. Maar ik kan er goed mee om als er iets fout loopt. Zolang de grote lijnen duidelijk zijn, komt het wel goed. Daar vertrouw ik op.

"Durven doen is beter dan falen"

Je vertelde dat je het imago van de bolchrysant wou veranderen…

Klopt! Dat was al sinds 2006 het achterliggende doel. Stekjes leveren aan kwekers, onze B2B, dat is onze corebusiness. Maar het kriebelde om iets extra’s met die kleurrijke bol te doen. Vandaar de MUMent campagne. Het is nu ook letterlijk het moment. Mensen staan meer stil bij huis en tuin door corona. De 1 november-traditie van de chrysant op het kerkhof gaat achteruit. We willen aanwezig zijn bij de jongere generatie. Dat kan alleen met leuke beelden, kleurrijke campagnes, een social media aanwezigheid. We willen meer top-of-mind zijn als in september de bolchrysant weer in de winkel komt. Het is een lang traject, maar we gaan er geraken!

Wat vervult jou met trots, behalve de zaak?

De laatste paar jaar heb ik mijn draai gevonden. Een evenwicht door tijd te maken voor mezelf: sporten, yoga, een boek lezen. Ik ben dan ook trots op die veranderingen die ik voor mezelf heb ingeroepen. Het was nodig, want ik heb mijn eigen limieten al eens overschreden. Je moet in jezelf investeren. Ik wil dat zeker meegeven aan al wie nog in de rush van de eerste jaren van zijn carrière zit: pas op dat je ook tijd voor jezelf neemt.

Ook benieuwd naar wat CEO Edwin Van der Vennet van standenbedrijf beMatrix te vertellen heeft?

CONTACT

bel ons 0497 55 15 09 of 051 80 77 90

mail ons tina@proudmary.be

Of kom langs

Je kan Proud Mary vinden in de Sint Petrus en Paulusstraat 61. Sla je afrit 7 Haven af, dan neem je de Mandellaan, rij je de spoorweg over richting Rumbeke en kom je erop uit. Heb je afrit 6 genomen, Roeselare-Rumbeke dan rij je via de N36, de Oekensestraat in, langs de markt van Rumbeke de Sint Petrus en Paulusstraat in. Wij zitten op de hoek.

Sint Petrus en Paulusstraat 61
8800 Roeselare

Facturatiegegevens

bvba Admiraal - Proud Mary - Sint Petrus en Paulusstraat 61 - 8800 Roeselare
BE 0838.936.766 - IBAN BE 89 00 16 5020 1685 - BIC GEBA BE BB

Sluiten